تجربه سفر با مریم

  • ۰
  • ۰

کاپادوکیا


کاپادوکیا سرزمینی بزرگ در بخش مرکزی ترکیه و در استان نوشهیر است که از جالب ترین بخش ها توریسم ترکیه شناخته می شود و جاذبه های حیرت انگیزی دارااست , در مهاجرت بدین ناحیه حتما از شهرهای ذیل زمینی در کاپادوکیا مشاهده نمائید , با وجود این که ترکیه در بسیاری از شهرهایش مانند استانبول، آنکارا، آنتالیا و ... اماکن جذاب , سواحل مضاعف قشنگ و شهر های تاریخی فراوان دارد, ولی بی اغراق شهر ذیل زمینی 18 طبقه زرتشتیان از جاذبه های عجیب ایست که نمی‌توان آن را با جاذبه جذاب و تاریخی دیگری قیاس کرد . تمدنی که در تحت زمین صورت گرفته و تحت عنوان یکی‌از جالب ترین جاذبه های توریستی کاپادوکیا به حساب آورده می شود ; اما در‌این مرزو بوم شهر های ذیل زمینی زیادی موجود است که یک کدام از آنان به اسم درینکویو بزرگ ترین شهر تحت زمینی‌ست که تا کنون کشف شده‌است , جزء آوازه کاپادوکیا به دلیل همین جاذبه های باستانی و مختص آن است که‌این شهر را برای گردشگران جالب خیس نموده است.


در صورتی دوست دارید راز رو رمز در پس شهر تحت زمینی 18 طبقه تاریخی را پیدا کنید , در‌صورتی‌که هجرت به مورخ برای شما نیز هیجان اتگیز است , در حالتی‌که می‌خواهید معاش زرتشتیان باستان را از نزدیک مشاهده کنید و در کوچه پس کوچه های شهر آنان گام بزنید , شهر تحت زمینی کاپادوکیای شانسی بی سابقه برای شماست .
شهرهای زیرزمینی شگفت‌انگیزی که در کاپادوکیای ترکیه پیدا شده‌است در سراسر عالم پر اسم و رسم است و دیدگان متعددی را به خویش مهبوت نموده است . درینکویو یا این که شهر زیرزمینی برای حفاظت از ساکنان باستانی ساخته شده‌اند و بزرگی این شهر به مقدار سکنای هزاران نفر است . این که چرا این شهر در دل زمین ساخت شده‌است پیداست , ساکنین آن عصر این شهر را برای معاش خویش را خفای بی نقص سازه کردنند . به‌دنبال به دانستنی های بیشتر ای شهر زیرزمینی مملو از رمز و رمز میپردازیم .
شهر های تحت زمینی دنیا مدام یکی جذاب دقت ترین اثر ها باستانی بوده اند و سوالهای متعددی در ذهن کاوشگران تولید می نمایند ; فرهنگ هایی که در هزاران سال قبلی در پایین زمین جریان داشته اند و تمام نیاز هایشان را هم در به عبارتی جا برطرف می کردند , چه بسا دام های خویش را به پایین زمین می بردند و به واقع می بایست بیان کنم که هر آنچه که از معاش شهری تصور میکنید در پایین زمین داشته اند ; امروزه مطرح ترین سوالی که در پیش روی باستان شناسان قراردارد علت تولید این شهر ها و همین طور چگونگی ساخت آنها با اعتنا به تجهیزات محدود قبل بوده است , در کاپادوکیا حدود 36 شهر ذیل زمینی موجود هست که مطرح ترین آنان شهر پایین زمینی کایماکلی و عمیق ترین آن‌ها شهر ذیل زمینی درینکویو با عمقی برابر 80 متر است ; پیرو جزئیاتی دقیقتر از شهرهای تحت زمینی کاپادوکیا در اختیارتان می‌گذاریم .
یک کدام از معروف‌ترین شهرهای زیرزمینی کاپادوکیا , درینکویو است , که در زمان دوران بیزانس ایجاد شده است , ساکنان این شهر برای حفاظت از خویش از دست اعراب مسلمان در زمان جنگ‌های اعراب و بیزانس در بین سال های 780 و 1180 , از این شهر به کار گیری می‌کردند . این شهر یکسری طبقه از گذرگاه‌ها و غارهای متعددی تشکیل‌شده شده‌است که برای هدف ها متفاوتی مورد به کار گیری می‌گرفتند , شهر حدود 60 متر در پایین زمین جای‌دارد و کار کشته به اسکان حدود 2000 نفر از جمله دامها و طعام هست . مطرح ترین شهر زیرزمینی کاپادوکیا , درینکویو در سال 1969 وقف عام عوام مردم بازگشایی شد و صرفا نیمی از شهر برای مشاهده دراختیار است .
این شهر در محل ورود خویش , دارنده دو درب سنگی بزرگ است که در مواقع خطر از باطن بسته می‌شده . همینطور هر طبقه در اختصاصی به خویش را داراست , غارها هم فضای طولانی تر مورد توقع از شهر , از جمله انبارهای ذخیره‌سازی , انبارهای شراب , اصطبل‌ها و کلیساها را در بر میگیرند . اگر چه ساکنان آن ممکن است مخفی شده باشند , البته آنان معاش خویش را کاملا , به به عبارتی میزان روی زمین سپری می‌کردند . یک کدام از زیباترین خانه‌های درینکویو اتاق بزرگی با سقف قوسی است که گمان میرود یک مکتب مذهبی با اتاق‌های مطالعه غیروابسته بوده باشد . بالا و تحت کردن پله‌ها بازدیدکنندگان را طبقات متفاوت شهر شگفت‌انگیز سوق دهی مینماید , یک شفت تهویه یا این که یک کلیسای سابق نشان می دهد که چه طور غارها هنگامی با معاش معمولی و روزانه عجین بوده‌اند . علاوه بر این , درینکویو از روش یک شبکه پیچیده از تونل‌ها به دیگر شهرهای زیرزمینی هم متصل بوده است .
باور بر این است که شهرهای زیرزمینی ابتدا بوسیله فریگایی‌ها در زمان قرن هفتم تا هشتم گذشته از ولادت تاسیس شده است , قومی که مکان معاش خویش را در سنگ‌های آتشفشانی قابل انعطاف ناحیه می‌کنده‌اند . ابعاد , در زمان رومیها و جایگزینی لهجه فریگایی با یونانی , بعد ساکنان مسیحی کماکان روی شهرهای زیرزمینی فعالیت می‌کردند و نیازهای فرهنگی و مذهبی خویش نظیر کلیساها و کلیساهای یونانی را به آن بیش تر می‌نمودند . شهرهای زیرزمینی مثل درینکویو تا قرن 14 - ام پیوسته ساکنان و شهروندان خویش یعنی مسیحیان را توشه دیگر از تهدید مغولان در طی حمله‌های تیمور و توشه دیگر در دوران عثمانی به هنگام لزوم مراقبت در قبال قدرت‌های مسلمان ترک حفظ کرده‌‌اند .
حتی‌د‌ر در حین قرن بیستم , غارها مردمان را از آزار رسانی دوران امپراتوری عثمانی نجات داده‌اند . در سال 1923 بعداز تبادل جمعیتی میان یونان و ترکیه , شهرهای زیرزمینی تماما رها شدند تا این که در سال 1963 مجدد کشف شدند . قطعا سفر به این شهر می تواند تجربه ای منحصر به فرد باشد چیزی که در هیچ جای دنیا مشابه آن را نمی توانید پیدا کنید. حتی هتل های معروف و زیبایی دارد کهه در دل کوه قرار گرفته اند و می توانند تجربه سفری تاریخی اما با امکاناتی لوکس و مدرن را برایتان رقم بزنند؛ البته اگر اهل دنیای مدرن باشید باز هم هتل هایی با سازه ها و ساختمان های جدید در این منطقه دیده می شود. یکی از هیجان انگیز ترین تفریحات ترکیه یعنی بالن سواری را می توانید در این منطقه تجربه کنید.

  • ۹۸/۱۰/۱۷
  • مریم آبادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی